تحلیل و ارزیابی علمی و نظام‌مند سلامت محتوای محصولات رسانه‌ای، با عنایت به گستردگی کمّی، کثرت و تنوع آن و همچنین گسترش روز افزون مخاطبان، امری ضروری است. مؤسسه‌ی دیدبانی و ارزیابی رسانه «دیدار»، در سال 1399 با هدف نقد و ارزیابی محصولات رسانه‌ای تأسیس شد.

طراحی و پیاده‌سازی مدل‌های تحلیل و ارزیابی با توجه به خصوصیات محصولات رسانه‌ای مختلف، مأموریت اصلی این مؤسسه است. «دیدار» بر این باور است که محتوا باید به‌طور مستقل و ویژه و نه صرفاً در حاشیه فرم، مورد توجّه و نقّادی قرار گیرد.

نظارت محتوایی بر فیلم و سریال، به عنوان پرطرفدارترین محصولات رسانه‌ای، از اهمیت دوچندان برخوردار است، بنابراین مجموعه دیدبانی و ارزیابی رسانه «دیدار»، سلامت محتوایی و شبکه مضامین فیلم و سریال‌های مطرح در شبکه خانگی و «رسانه‌های ناشر محور (VOD)» را مورد رصد دقیق و مستمر قرار می‌دهد.

همچنین نظارت و ارزیابی محتوایی «رسانه‌های کاربر محور (VSP)»، بسیار ضروری است چرا که کاربران متعدد، بدون نظارت پیشینی محتوای خود را بارگذاری و با دیگران به اشتراک می‌گذارند و متأسفانه، این رسانه‌ها، بر محتوای بارگذاری شده، نظارت مناسبی ندارند. مؤسسه دیدبانی و ارزیابی رسانه «دیدار»، در راستای مأموریت رصد محتوایی رسانه‌های کشور، مدلی برای ارزیابی محتوایی پلتفرم‌های اشتراک ویدئو طراحی نموده و رسانه‌‌های کاربرمحور را نیز مورد رصد دوره‌ای قرار می‌دهد.

اهداف اساسی «دیدار»

حمایت از کودکان و نوجوانان
زمینه‌سازی بهبود سلامت محتوایی
ارتقاء سطح سواد رسانه مخاطبان
کمک به انتخاب آگاهانه محتوا
صیانت از ارزش‌های اخلاقی
نقد، ارزیابی و توصیف محتوایی
طراحی و پیاده‌سازی مدل‌های تحلیل و ارزیابی با توجه به خصوصیات محصولات رسانه‌ای مختلف

عناوین برخی پروژه‌های انجام شده تا کنون

ـ بررسی سلامت محتوایی 5000 اپیزود فیلم و سریال

ـ تحلیل، نقد و ارزیابی سلامت محتوایی و شبکه مضامین فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره‌های فیلم فجر 1400 و 1401

ـ بررسی سلامت محتوایی شش پلتفرم اشتراک ویدئو مطرح کشور، با نمونه‌ای بالغ بر 7500 قطعه کلیپ و فیلم دارای تخلف

ـ تحلیل مضمون و ارزیابی کیفیت سلامت محتوایی حدود 100 فیلم‌نامه و طرح خواستار مجوز تولید فیلم و سریال

ـ بررسی کیفیت سلامت محتوایی بیش از 500 اپیزود از سریال‌های شبکه نمایش خانگی

ـ بررسی و ارزیابی 200 عنوان اسباب‌بازی و کتاب کودک

زمینه‌های کاری پیش رو

ـ تدوین مدل جامع و بومی رده‌بندی سنّی محصولات صوت و تصویر

ـ تدوین مدل ارزیابی کیفیت محتوایی و تحلیل مضامین سایر محصولات هنری ـ رسانه‌ای

ـ تدوین مدل جامع ارزیابی و نقد فرمی محصولات هنری ـ رسانه‌ای

بدینوسیله از تمامی پژوهشگران و دغدغه‌مندان نسبت به محتوای محصولات هنری ـ رسانه‌ای دعوت به همکاری می‌نماییم.